
Szyberdach BMW stosowało od bardzo dawna. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie, które znacznie ułatwia nam jazdę w upale, a w nowych modelach gdzie niemal cały dach jest przezroczysty, daje ciekawy widok na niebo pasażerom. Niestety zdarza się tak, że szyberdach przecieka, a winne są temu najczęściej zapchane kanaliki spustowe. Dziś sprawdzimy jak można je przetkać.
Pracę dobrze jest rozpocząć od podstawowego kroki, jakim jest ustalenie skąd właściwie bierze się nam woda w środku auta. Zazwyczaj pojawia się ona w okolicy centralnej konsoli, ale bywa że wycieka na przykład z okolic lampki oświetlenia wnętrza z przodu. Jeśli tam właśnie jest wilgoć, możemy słusznie podejrzewać, że przeciekają uszczelnienia szyberdachu. Nie zawsze jednak jest to sama uszczelka, na której zaciska się przesuwna część szklana po zamknięciu. Często problemem są wężyki spustowe, które odprowadzają wodę dostającą się między pokrywę, a uszczelkę główną szyberdachu. Aby się do nich dostać, musimy zdemontować część podsufitki od wewnątrz. BMW ułatwiło nam ten manewr, mocując podsufitkę jedynie na zatrzaski. Wystarczy więc pociągnąć zdecydowanie, a materiał powinien odczepić się i dać nam dostęp do feralnych wężyków.
Następnie powinniśmy sprawdzić gdzie dokładnie wlewa się woda. Aby sobie to ułatwić, poprośmy drugą osobę o pomoc. Stanie ona na zewnątrz naszego BMW i będzie polewać dach wodą, najlepiej bieżącym strumieniem z węża ogrodowego. My natomiast siedzimy w środku i patrzymy skąd rozpocznie się przeciekanie.
Gdy już zlokalizowaliśmy to miejsce – będzie to najprawdopodobniej łączenie jednego z wężyków spustowych z podstawą szyberdachu – przystępujemy do działania. Czekamy chwilę aż woda spłynie, aby nie zalać sobie wnętrz auta i odczepiamy wężyk od podstawy. W tym momencie bądźmy przygotowani na to, że wysypie się nam stamtąd nieco zabrudzeń. Usuwamy wszelkie liście i tym podobne rzeczy, które mogą blokować przepływ. Kolejny etap to przetkanie samego wężyka. Zazwyczaj zanieczyszczenia nie dostają się głębiej, ale doświadczenie uczy że lepiej wyczyścić spust wody na całym odcinku. BMW posiada wężyki prowadzone pod różnymi kątami, dlatego najlepiej do przetkania posłuży długi cienki drut. Ostrożnie wsuwamy go do wężyka tak, by wyszedł nam na końcu, a więc pod podwoziem auta. Jeśli coś blokuje cofamy drut, usuwamy zanieczyszczenia i wkładamy ponownie. Gdy już udało się przebić, drut nie będzie nam dalej potrzebny. Bierzemy teraz wąż ogrodowy, podczepiamy go do wężyka spustowego i delikatnym strumieniem przepłukujemy. Jeśli woda leci spokojnie, to znaczy że odpowiednio wyczyściliśmy spust wody z szyberdachu w naszym BMW. Podłączamy wężyki z powrotem do podstawy szyberdachu, a podsufitkę zakładamy na miejsce.
Dzięki samodzielnemu czyszczeniu odpływów z szyberdachu możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy na wizytach w warsztacie, a także pozbyć się uporczywego problemu przeciekającej wody do wnętrza auta. Proces czyszczenia nie jest trudny, trzeba tylko być ostrożnym i wykonywać wszystkie czynności spokojnie i konsekwentnie.
Więcej szczegółów odnoszących się do samochodów BMW i MINI znajdziesz na:
https://www.bawariamotors.pl/bmw/nowe-samochody/bmw-x2/
https://bmw-uzywane.com.pl/
https://www.bawariamotors.pl/mini/nowe-samochody/mini-countryman/

Od najmłodszych lat interesowałem się sportem i motoryzacją. Z wiekiem zaczęło mnie interesować coraz więcej dziedzin życia. Stworzyłem ten portal by dzielić się wiedzą z różnych dziedzin życia od budownictwa, po przemysł i medycynę. Pomoc innym to czysta przyjemność.